24.7.23

𝗕𝗘𝗡𝗚𝗞𝗘𝗟 𝗞𝗘𝗠𝗔𝗛𝗜𝗥𝗔𝗡 𝗞𝗘𝗜𝗕𝗨𝗕𝗔𝗣𝗔𝗔𝗡 𝗧𝗔𝗕𝗜𝗞𝗔 𝗗𝗔𝗡 𝗧𝗔𝗦𝗞𝗔 (𝗦𝗜𝗥𝗜 𝟮) 𝗞𝗘𝗠𝗔𝗦 𝗗𝗔𝗘𝗥𝗔𝗛 𝗬𝗔𝗡 (𝗣𝗔𝗥𝗟𝗜𝗠𝗘𝗡 𝗝𝗘𝗥𝗔𝗜) 𝗧𝗔𝗛𝗨𝗡 𝟮𝟬𝟮𝟯

𝟮𝟯 𝗝𝗨𝗟𝗔𝗜 𝟮𝟬𝟮𝟯 (𝗔𝗛𝗔𝗗)

Program Bengkel Kemahiran Keibubapaan TABIKA dan TASKA (SIRI 2) KEMAS Daerah Yan Tahun 2023 ini telah diadakan di Dewan Lestari, Guar Chempedak, Yan, Kedah bermula jam 8.00 pagi hingga 12.45 tengah hari.

Aturcara program dimulakan dengan nyanyian Lagu Negaraku, Lagu Negeri Kedah dan Lagu KEMAS serta  bacaan doa yang dipimpin oleh Encik Khair Amirul Bin Khairur Rijar, Pendidik Masyarakat TABIKA Kampung Kolam 2 Guar Chempedak, Yan dan ucapan aluan oleh Puan Marsyitah Binti Mohamad Radzi, Pegawai KEMAS Daerah Yan.

Ia kemudiannya disusuli dengan Ucapan Perasmian yang disempurnakan oleh Pengerusi PUSPANITA Cawangan Kecil Daerah Yan, Puan Amila binti Ahmad.

Turut hadir dalam Bengkel ini Pegawai Daerah Yan / Yang Dipertua Majlis Daerah Yan merangkap Penasihat PUSPANITA Cawangan Kecil Daerah Yan (Tuan Mohamad Subhi bin Abdullah, AMK., BCK), Penolong Pegawai Daerah (Pengurusan Daerah) Cik Afifah binti Mohd Asri dan Puan Nur Izzati binti Mohd Sabri, Ketua Jabatan Pembangunan Masyarakat, Majlis Daerah Yan merangkap Setiausaha PUSPANITA Cawangan Kecil Daerah Yan.

Aturcara Bengkel ini seterusnya diteruskan dengan ceramah bertajuk Pendidikan Pemakanan Kanak-kanak oleh Puan Nur Ilhami binti Mat Isa, Pegawai Sains Pemakanan, Klinik Kesihatan Guar Chempedak, Yan dan disusuli dengan ceramah berjudul Perkembangan Awal Kanak-kanak 0-6 Tahun oleh JU Puan Suriati Binti Osman, Pendidik Masyarakat TABIKA KEMAS Kampung Ulu Sedaka serta diikuti dengan pembentangan kumpulan, sesi soal jawab, pertandingan penyediaan makanan sihat dan diakhiri dengan jamuan tengah hari.

Bengkel ini melibatkan 150 orang peserta / waris dari 20 buah TABIKA dan sebuah TASKA KEMAS Daerah Yan termasuk dari TASKA KEMAS D’Manja, TABIKA KEMAS D’Manja, TABIKA KEMAS Kg. Pasir, TABIKA KEMAS Kg. Kepala Bukit, TABIKA KEMAS Batu 18, TABIKA KEMAS Taman Yan, TABIKA KEMAS Kuala Sg Yan, TABIKA KEMAS Sg Yan, TABIKA KEMAS Teroi, TABIKA KEMAS Titi Serong, TABIKA KEMAS Padang Lumat, TABIKA KEMAS Kg Kubang Pasu, TABIKA KEMAS Kg Sedaka Tengah, TABIKA KEMAS Ulu Sedaka, TABIKA KEMAS Dulang Kechil 1, TABIKA KEMAS Kuala Dulang Besar, TABIKA KEMAS Dulang Kechil 2, TABIKA KEMAS Kg Selengkoh, TABIKA KEMAS Taman Gurun Jaya, TABIKA KEMAS Sungai Badak dan TABIKA KEMAS Pulau Chengai.

Sekalung penghargaan dan ucapan terima kasih dirakamkan kepada KEMAS Daerah Yan atas penganjuran program yang sangat bermanfaat seperti ini khususnya kepada para ibu bapa / waris dari kalangan masyarakat setempat dalam meningkatkan Kemahiran Keibubapaan masing-masing.

Jutaan terima kasih juga dirakamkan kepada para penceramah jemputan dan peserta Bengkel atas kerjasama padu dan komitmen tinggi yang diberikan dalam memastikan kelancaran dan kejayaan program Kemahiran Keibubapaan seperti ini di Daerah Yan.

"WANITA SEPAKAT, NEGARA MENINGKAT"